Неделен гост

baraban.bg

Неделен гост

www.nabore.bg

с Христо КАРАСТОЯНОВ

Пътувайте с влаковете на БДЖ, че са на привършване

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   „Ако не успеем да опресним БДЖ, вероятно ще търсим механизми за създаване на нова компания – каза министърът на транспорта Ивайло Московски наскоро. Ще се опитаме до края на годината да закрием 150 влака. Мярката, която сега се предприема, е намаляване на влаковете по една линия, но не е изключено в бъдеще да бъдат закрити цели линии, тъй като има такива, които са изключително губещи за държавата. Ако тези мерки не оздравят железниците, ще преминем към създаването на нова компания”, категоричен бе Московски. Край на цитата.

   То хубаво край на цитата, но може ли някой да си спомни

от кои години е този цитат?

  Само да не помислите, че е от сега – нищо че Московски пак е транпортен министър.

 

   Цитатът е от 2011 г.. Днес същият министър казва: „Идеята е да се създаде една транспортна компания към БДЖ за автобуси или бусчета, която в най-губещите, най-нерентабилните направления да бъде довеждащ транспорт до основните спирки и гари.” Горе-долу пак същото, вече по-конкретизирано: нова компания, но вместо за влакове – компания за маршрутки!

   Обичам си ги Българските (хем държавни!) железници и това е положението!... Както е тръгнало, скоро всичките тия пожари, катастрофи и дерайлирания на влакови композиции ще престанат да бъдат новини като за първите страници на вестниците.

А що се отнася до закъсненията –

   те вече са въпрос на чест: сигурен съм, че ако някога някъде някой влак пристигне навреме, то влаковата бригада ще слезе на перона и ще си направи харакири от срам, че разваля хубавата традиция...

   Най-новата история на железницата е много интересна: току се съкращават влакове и дестинации с цел икономии, а дълговете растат! Нещо като „загуби – съкращения – загуби прим”... Сегашното съкращаване на влакове – и предстоящото им досъкращаване – обявено едва ли не като някаква реформа, надали ще избяга от тази формула. Телевизиите може и да са преднамерени, когато показват как с новия сатър се премахват жизнено необходими за хората – а следователно далеч не нерентабилни – влакове,

но те не ги измислят тия неща, нали?

   Пътнически влакове, които превозват работещи, ученици, студенти, няма как да пътуват празни. Репортер на една такава телевизия разпита на пловдивската гара две момчета ученици, които казаха, че до онзи ден са пътували в буквално претъпкани вагони... Запитани как ще се придвижват сега – двамата ученици казаха, че най-вероятно ще се събират по четирима и че бащата на някой от тях ще ги откарва до училище. Защото и да пуснат удобни като разписание автобуси, ще им излиза скъпичко. Толкоз по въпроса за мечтата на Московски за „една транспортна компания към БДЖ за автобуси или бусчета”. Без да съм икономист разбирам, че подобна компания „към БДЖ”

чисто и просто ще увеличи загубите.

   Всички вече разбираме, че България не е социална държава, добре, но високомерното твърдение на боса на БДЖ Владимиров, че „железницата не е социална институция, а търговско дружество” лично на мен ми идва в повече.

   А пък идеята му „финансирането на железницата да се децентрализира и градските и селските влакове да са на издръжка на общините, които да преценят дали да поддържат влакове или автобусни линии” вероятно е някаква неудачна шегичка, която просто не разбирам. Изглежда ми повече като подигравка. Общинска железница? Селска?... Не, не е смешно, съжалявам. Вероятно е имал предвид общините и кметствата да платят борчовете за влакчетата „Дезиро”, заради които министър Николай Василев ходеше от гара на гара, нахлупваше червената шапка и се провикваше на перона: „Хванете този влак, господа! Вие го заслужавате!”

   Имаше навремето един стар виц. „Летете със самолетите на БГА Балкан, че са на привършване!” Ако заменим днес „самолетите” с „влаковете”, а „БГА Балкан” с „БДЖ”, какво ще му е старото на вица?

baraban.bg ©

Top Desktop version