Категория: Институции Посещения: 2667
Голяма трагедия – в това всички сме единодушни. Оттам нататък е различно – едни ще се опитат да помогнат, други ще се опитат да извлекат дивиденти, като кажат как са помогнали на пострадалите – с 325 лв., например. Пострадалите ще останат с мъката и мизерията – вероятно до края на живота си. Ще бъда безкрайно учудена ако държавата, фирмата-превозвач или някой друг възстанови къщите им. Ако жп линията бързо бъде изведена от селото им. Или ако Хитрино получи някаква придобивка като малка компенсация за голямата трагедия.
Експерти всякакви вече казаха, че инциденти в железопътния транспорт са се случвали и ще се случват. Само че в България се случват като че ли твърде често – къде през седмица, къде всяка седмица се чува за запалвания, дерайлирания и на товарни, и на пътнически вагони.
Казаха също, че „Булмаркет ДМ“ била изрядна, но това за пред нас – „електората“. Оттук-оттам се промъква информация, че фирмата не е съвсем неизвестна на прокуратурата, знаят се нелицеприятни неща за Станко Станков. Но по-голямата част от тази превозваческа компания се свързва с офшорни фирми около кипърския адвокат Георгиус Георгиу, собственик на активи за 1.2 милиарда в България, който пък по документи се оказал безработен, та дори и социално слаб. За което официално не ни информират. Информират ни, че в Хитрино бил премиерът в оставка или че ще пристигне вътрешният министър в оставка. Или питат хората изгубили близките си как се чувстват. Това ме кара да съжалявам колегите-журналисти и да се радвам, че от известно време имам привилегията да не съм част от платената журналистика. Сега като гражданин аз искам да разбера кой е истинският собственик на всички имоти и фирми на Георгиу...
Някъде вече излезе заглавие, че Хитрино е пробен камък – да, за това дали отново ни мотаят с нищо незначещи втръснали ни приказки или някой от упълномощените да ръководят държавата ще прояви държавническо мислене. Основната тема не е дали ще проявим съпричастност към пострадалите от Хитрино – да, ние ще дадем нашето левче, но по нататък? Основната тема е какво ще направи „държавата“, каквото и който да се крие зад тази дума. Жп превозите са част от националната сигурност. Те трябва да гарантират личната сигурност на пътници, сигурната доставка на товари, да не говорим пък ако тези товари са опасни. Е – вместо да отчитаме като добър резултат факта, че частните от общо 13-те превозвачи на товари в железопътния транспорт са с по-голям дял от „БДЖ-товарни превози“, да вземем да национализираме тези, които са най-рискови. Все пак за повече от сто години българската държава е доказала, че може да осигурява добър и сравнително безопасен железопътен транспорт – просто трябват малко по-добри държавници.
Йорданка РАДАНЧЕВА
P.S.: За пръв път от доста вече години нарушавам традицията в този сайт неделният материал да не излезе под рубриката "Неделен гост" - защото не искам такива гости...