Категория: Култура
Юлия Фабени и Йозеф Шаркани за Виктор Вазарели
Изложба на родения в Унгария известен художник Виктор Вазарели (1906‑1997), е експонирана в Сливен. Тя е в рамките на културното сътрудничество между Сливен и Печ, който град тази година е един от трите, обявени за Европейска столица на културата. В побратимения с него още в социалистическо време Сливен, са показани 57 платна, които са от личната колекция на автора и се съхраняват в музея в Печ, родния град на художника.
За откриването на изложбата в сливенската галерия „Сирак Скитник” имаше многобройна унгарска делегация. Двама от гостите - Юлия Фабени, директор на управлението на музеите в област Бараня и кураторът на изложбата Йозеф Шаркани, разказват за творчеството на Виктор Вазарели и неговото място в развитието на унгарската и на световната култура.
Юлия Фабени: Виктор Вазарели е емблематична фигура за Печ. Изумителният шанс сливенци да видят изложбата първи е, че сградата, в която тя се помещава, се ремонтира и има възможност тази сбирка да бъде откъсната за толкова време. В съзнанието на хората, които се занимават с изобразително изкуство, Вазарели присъства като майстор на оп-арта. Сега, 40 години след създаването му, говорим за това течение в изкуството като за един от основните камъни, върху които се изгради дигиталното изкуство. Смятаме, че това мощно дигитализиране на съзнанието в началото на ХХІ век, е най-подходящия момент да се върнем към Вазарели, за да продължим оттам, откъдето той е спрял.
Йозеф Шаркани: Вазарели е роден през 1906 г., а музеят му в Печ е открит 70 години по-късно. В нашата сбирка имаме 400 негови творби, които представляват ценност и поради факта, че художникът ги е подбрал лично, за да ги подари на родния си град. Те представят цялото негово творчество към момента на предаването им. Вазарели се е старал да представи всичките стилове, през които е минал, като от всеки стил да има по нещо, което не само да го представя, но и да бъде стойностно, от негова гледна точка. Затова и нашата сбирка има такава уникална стойност. Мога да твърдя, че тя е световно уникална, няма друга подобна. Един от най-стойностните елементи в изложбата, показана в Сливен, са зебрите, които са създадени през 30-те години на миналия век, резултат на повлияването на автора от пребиваването му в група Баухаус. От първоначалната творба са създадени килими и тук е донесен един килим от серията „Зебри”.
Юлия Фабени: За Вазарели трябва да се знае, че неговото творчество е повлияло както модните тенденции в облеклото, създаването на новите десени в платовете, така и създаването на новите декоративни архитектурни концепции на т.н. цветни градове. И въпреки това, той си остава художник. Препоръчвам ви да видите изложбата и ще разберете за какво говоря.
Последно обновена на Неделя, 05 Януари 2014 12:40
Посещения: 2305
Категория: Маршрути
Еротична бронзова игла за коса от тракийско погребение
През лятото на 2009 г., по време на редовни археологически проучвания на Попова могила при с.Трапоклово от екип на ТЕМП и Регионалния исторически музей в Сливен, под ръководството на Диана Димитрова, бе открита интересна бронзова игла. Тя представлява бронзова тел, която в единия си край е заострена, а в другия завършва с пластична фигура на фалос. Анатомичните подробности са предадени изключително подробно. Пластиката има и халкичка за окачване. Обща дължина на иглата е 16,3 см., като дължината на острието е
Иглата е погребален дар при погребение, по всичко личи женско, от ІІ в., което ще рече римската епоха в тракийските земи. Експонатът, който се намира в сливенския музей, поставя въпроса: Какво прави такъв тип накит в погребение на жена? Като отговор допускам няколко тези, които ще се опитам да разгледам.
Фалическият култ е засвидетелстван от най-дълбока древност. След преминаването на човешките общности от лов и събирачество към уседнал земеделски строй, с отглеждане на растения и добитък, се започва обожествяването на "плодородието", съчетаването на мъжкото с женското начало. Тази матрица се прехвърля върху целия свят - много от явленията и феномените се тълкуват като взаимодействие на "мъжки" и "женски" сили. В традиционното българско общество се смята, че дъждът опложда земята. Дъждът е активното мъжко, проникващо начало, а земята - женското, приемащото. В условия на патриархат, има наличие на "фалоцентризъм" - тоест фалосът символизира най-често силата, живота, структурата, реда. Може да е символ и на победа, късмет, фертилност. Много древни култури, вкл. индийската, месопотамската и славянската, почитат фалоса под една или друга форма.
Последно обновена на Неделя, 05 Януари 2014 12:40
Посещения: 3839
Категория: Култура
Изложба на родения в Унгария известен художник Виктор Вазарели (1906‑1997), се открива днес в Сливен. Тя е в рамките на културното сътрудничество между Сливен и Печ, който град тази година е един от трите, обявени за Европейска столица на културата. В побратимения с него още в социалистическо време Сливен, ще бъдат показани 57 платна, които са от личната колекция на автора и се съхраняват в музея в Печ, родния град на художника.
Ако някой не е чувал за Вазарели, нека кажем, че негови произведения са в колекциите на най-големите галерии и музеи в света. Художникът има два музея във Франция и три в Унгария. Минал през кубизма и сюрреализма в Париж, към края на 50‑те – началото на 60-те години той става лидер на оп-арт движението, което се посвещава на изследването на безкрайните комбинации от фигури и цвят. Философското му измерение обсъжда деперсонализацията, стилизацията и натрапчивата повтаряемост на случките в живота на човека. Ако днес работите на Вазарели изглеждат като упражнения на графичен дизайнер, нека се има предвид, че са правени без компютър и за времето си са били нетрадиционни и експериментаторски. Виждали сте ги във всеки гимназиален учебник по психология или логика, да онагледяват оптическите илюзии.
Последно обновена на Неделя, 05 Януари 2014 12:40
Посещения: 2442